1 Kasım 2015 Pazar

Aylardan Ekim Kasım Mantar Zamanı..


Eveet yaz bitti yine kış geldi.Yaz mevsimini çok severim fakat benim için her mevsimin yeri,tadı başkadır.Yılın her mevsiminin bizlere sunduğu güzellikler farklıdır.Ekim kasım ayı demek benim için mantar,zeytin ve kestane demek.

Zeytinimizi topladık kurduk olmasını bekliyoruz sıra geldi mantar(Çam melkisi,kanlıca mantarı)toplamaya.Topladığımız mantar Türkiye'nin çeşitli bölgelerinde değişik isimlere sahip.Çam melkisi diyen var kanlıca mantarı diyende var .Neyse ki tadı aynı:)

Önemle hatırlatmak isterim ki doğada mantar toplamak son derece riskli bir faaliyet kesinlikle bilmiyorsanız emin değilseniz yanınızda bilen birileri yoksa bu işe kalkışmayın.Onun yerine yerel pazarları dolaşın.mantar satan köylülere muhakkak rastlarsınız bu mevsimde.Veya dağ köylerini gezin yolda yine bu mantarları satanlara rastlarsınız oradan temin edin.
Kanlıca,melki,Çam mantarı adıyla bilinen mantar.Latincesi Lactarius salmonicolor.



Ben yemesini çok severim ama toplayıcılığa gelince iş kendime güvenemem.O yüzden yanımıza iki uzman aldık.Çanakkale İl tarımda Çalışan kendisi de Çanakkaleli olan Hakan Bey ve mantar cenneti olan Kastamonulu Erdoğan Bey.İkisi de mantar konusunda uzmanlar.Küçüklüklerinden beri mantar toplamışlar.Hangi mantar nerede olur hangi mantar zehirli hangisi masum çok iyi biliyorlar.

Yine hatırlatmakta fayda var mantar toplamaya giderken yanınızda bolca su, poşet ve bıçak  bulundurmayı ihmal etmeyin.

Doluştuk arabaya ve Çanakkale'nin dağ köylerinde aldık soluğu yol boyunca bir sürü insan bizim gibi mantar toplamaya gelmişler.Dağ başında her ağacın arkasından birileri çıkıyor.Hakan bey bizi pek bilinmeyen dere yatağına götürdü.

Dere yatağının güneş gören yamaçlarında bolca melki bulunuyor.

Güzergah olarak dere yatağını izledik.Aslında mantar toplamak doğada gezmek işin bahanesi. Bulamasak bile ormanda,doğada geçirdiğimiz birkaç saat bana çok iyi geliyor.

Biz iki acemi 2-3 saat içerisinde 1 poşeti anca doldurabilmişken bizim mantar eksperleri ellerinde ikişer poşet mantarla geliyorlar.


Dere yatağı fotoğraf açısından çok güzel manzaralar sunuyor.Fotoğrafada merak duyuyorsanız çok güzel doğa fotoğrafları çekebilirsiniz.Özellikle zehirli mantarlar birbirinden ilginç ve çekici renkleri ile çok güzel görünüyorlar.


Ben doğayı seyretmekten mantar toplamaya pek odaklanamadım doğrusu.


Günün sonunda bir bagaj dolusu mantarla eve dönüyoruz.Erdoğan abinin sevinci yüzünden anlaşılıyor.Mantarlar hakkında çok derin bilgisi ve merakı var.Bu gezi sonunda kendisinden çok şey öğrendik.Nasıl toplanır nasıl pişirilir.


Biz acemiler olarak gün sonunda topladığımız bütün melkileri uzmanlarımıza incelettik.Arada zehirli olanları toplama ihtimalimiz olabilir.Ama gururla söyleyebilirim ki topladığımız mantarların hepsi melki.Biz bu işi kapmışız:)

Aslında planlarımız arasında dağ çeşmesi başında mangalda melki yapmak vardı ama gerek günlerin kısa olması, gerekse bizim biraz geç kalışımızdan dolayı karanlığa kalmamak adına vazgeçmek zorunda kaldık.



Fırında melki

Erdoğan abinin hanımı bize hemen fırında melki yaptı.Üzerine kaşar peyniri ve tereyağ koyarak tükettik.Oldukça lezzetliydi.



Gelelim melkiyle yapılabilecek yemeklere.Topladıktan sonra hangi işlemler var.En önemli mesele mantarın temizlenmesi.İşin püf kısmı mantarı toplarken daha sap kısımlarını ve üzerindekileri bıçakla temizlemek.Böylece eve gelince çok fazla uğraşmamış olursunuz.

Evde mantarları sap kısımlarından kesip suya bastırdım.Bir saat kadar suda bekletip bir kaç defa suyunu değiştirdim ki toprak yaprak gibi kalıntılar gitsin.Bir tavsiye daha bunu da Erdoğan abiden öğrendik.İnatçı kalıntıları temizlemek için bulaşık süngerinin sert kısmıyla hafifçe ovalarsanız kolayca çıktıklarını göreceksiniz.Ben denedim sonuç gayet başarılı.
Bu mantarlardan sürekli kırmızı bir sıvı geliyor.geliyor. Her yer kıpkırmızı oluyor haberiniz olsun.

Mantarları temizledikten sonra 10-15 dakika boyunca kaynattım.Kaynamış mantarları süzdüm ve önceden hazırladığım un tuz baharat karışımına buladım.Bir kısmını tavada kızartarak tükettim diğer kısmını da tepsiye koyarak 180 derecede ısıtılmış fırında 40 dakika pişirdim.Benim favorim tavada kızartmak ama fırındada çok lezzetli oluyor.Çıtır çıtır çerez gibi tüketebilirsiniz.Fırına koymadan evvel üzerine biraz yağ gezdirmeyi unutmayın.Diğer bir seçenek te soğanla kavurup yahni şeklinde yapmak ben pek sevmiyorum sizin zevkinize kalmış afiyet olsun.








4 yorum:

  1. mantar toplama olayı iyiymiş.
    bende kanlıcayı çok severim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sene hiç bişey yok saraycık taraflarında

      Sil
    2. Malesef bu sene bizde toplayamadik.yagislarin azligindan heralde

      Sil

Bozcaadada Kamp Yapmak Yassak Hemşerim..

BOZCAADA DA KAMP YAPMAK YASSAK HEMŞERİM..          Merhabalar Bozcaada ve Gökçeada gezi rehberlerini hazırladığım günden beri en çok ...